2016. október 6., csütörtök

STRESSZ A SULIBAN - HOGYAN KEZELJÜK?

Családunk legkisebb sarja Soma, idén ült be az iskolapadba. Korosztályára jellemző módon rendkívül éles eszű, kíváncsi kisgyerek, aki azonban hadilábon áll az evéssel. Az új közösségben tapasztalt szabályok és elvárások úgy manifesztálódtak benne, hogy hárítja az iskolában történő étkezést. Ezt az élményt otthonra tartogatja. Társai azonban elkezdték csúfolni, "nem nősz meg, mindig ilyen törpe maradsz!" - mondogatják máris, és a gyerek szeptember közepén már a be sem akart menni az iskolába, mesélte az édesanyja.

A diákok legnagyobb stresszforrása a suli. Nem véletlenül, hiszen itt töltik idejük jó részét. Az utazás, az otthoni tanulás, a különórák, de a közösségen belüli súrlódások is terhet jelentenek.  A gyerekek legkönnyebben egymáson "vezetik le" akár az otthonról hozott feszültséget is, csúfolódással, civakodással, ritkábban testi agresszióval. Középiskolások mondják, hogy a teljesítménykényszernek legnehezebb megfelelni,  és ez tovább növeli a belső feszültséget. Nemzetközi statisztikák bizonyítják, hogy a gyerekeknek naponta legalább annyi stresszel kell megküzdeniük, mint a felnőtteknek.

2012-13-ban, a megújított Nemzeti Alaptanterv (NAT) a kerettanterv részévé tette Dr. Bagdy Emőke, a Magyar Relaxációs és Szimbólumterápiás Egyesület vezetője által kidolgozott iskolai meditációt és autogén tréninget. (Diákrelax program), amit főleg civil és egyházi ellenállásra 2014-ben kivettek a dokumentumból. Ennek ellenére a testnevelő tanárok számára több stresszkezelési képzés is elérhető, és hogy milyen formában adják át ezt a diákoknak, abban szabad kezet kapnak.
Mit tehetünk mi, szülőként, hogy tompítsuk a gyerekeinket érő feszültségeket:
1. Legyünk megértők, és türelmesek: minden nap szánjunk időt a napi események megbeszélésére, biztosítsuk a gyereket arról, hogy megértjük, és mindenben támogatjuk.
2. Tegyük pozitívvá a stresszt: magyarázzuk el, hogy a feladatok, a kötelezettségek, a társak közötti feszültség megélése nehéz ugyan, de az önállóság felé vezető út része.
3. Hagyjuk lazítani: tegyük ezt vele együtt! Iskola után egy közös séta, főzés,  "gépezés", egészséges időkeretben, és minél több olyan program, ahol feltöltődhet.
4. Rendszeres testmozgás: a feszültséglevezetés legjobb módja, és egyben örömforrás is.  Minden olyan hobbi, kreatív tevékenység, tánc, jóga,  ami eltereli a figyelmét a hétköznapi rutinfeladatokról.

Természetesen előfordul, hogy az iskolai frusztráció tartós szorongáshoz, depresszióhoz,  komoly teljesítményromláshoz, esetenként agresszióhoz vezet, ilyen esetben fontos egy szakembert, iskolapszichológust, gyermekmediátort, családterapeutát felkeresni.

Pápai Ildikó
életvezetési tréner