2015. szeptember 3., csütörtök

MINDEN KEZDET NEHÉZ

Egy millió kétszázezer diáknak kezdődött meg az idei tanév, és ebből közel százezer elsős nebulónak, akik szüleikkel együtt zakatoló szívvel hallgatták végig az ünnepélyes tanévnyitót. Nem tudom, Ti hogy vagytok vele, de én még jól emlékszem saját diákkoromra, amikor a mindenkori igazgató ünnepi beszéde előtt általában volt valami zűr a magnóval, így a Himnusz első sora vagy lemaradt, vagy egyáltalán meg sem szólalt, és olyankor a tesi tanár bütykölt valamit az erősítőn, amíg megtörtént a hangrobbanás.

   Kellemes nosztalgiával éltem végig kísértetiesen hasonló élményt, amikor a fiam elsős lett, és még 7 éven át. De hogy a gimnáziumi évnyitón is a versmondó lány szavai közben csendüljön föl a Szózat, az udvar két oldalán felállított hangszórókból, és a lányok pirosra rúzsozott, rágózó ajakkal, a fiúk pedig Iphone fülessel a fülükben "hallgassák" végig a ceremóniát, az már nekem is sok volt.  A "sokk" pedig folytatódott, mert ahogy felkísértem kamasz fiamat az osztályába, annyi szitokszóvirág hullott a lábam elé, az itt-ott csapatokba verődve, egymást üdvözlő diákok szájából, hogy azzal szótárat lehetne megtölteni. 
Amikor kiderült, hogy a teremben nincs szemeteskuka, és nincs egy polc vagy egy szekrény, ahová a gyerekek a -mindennap használatos, és akár tisztálkodásra is alkalmas - holmijukat tehetnék, akkor kicsit ingerült lettem.  
"Az első napok mindig nehezek, gyereknek, szülőnek szoknia kell a változást."-mondta az osztályfőnök, majd hazaküldött minket azzal, hogy ezen a héten még délre lehet jönni a gyerekekért, mert nincs kész az órarend.
Gergőtől elbúcsúztam, aki úgy nézett rám, mintha egy kajmánoktól hemzsegő tóba löktem volna, szemei nem az örömtől csillogtak. Kiléptem  a kopott, kaszárnyaszerű folyosóra, és elindultak a könnyeim. Úgy éreztem magam, mint 8 évvel ezelőtt, amikor az elemiben hagytam ott a szőke angyalt. 
Kedves Anyák, Kedves Apák! Az idő múlik, de a szorongás nem változik: Elég jó lesz a gyereknek itt?
Tegnap a fészbúkón megosztott valaki egy írást, Vekerdy Tamástól. Ez a zseniális ember többek között úgy fogalmazott, hogy a mai iskolarendszer megbetegíti a gyerekeket, mert már régen elavult. Túlterheli őket, és nem az életre nevel. Egyet tehetünk: legyünk cinkosai a gyerekeinknek, hogy oldjuk a szorongásaikat. -
Szeptember elseje óta azon töprengek, mennyit változott a világ azóta, hogy én iskolába jártam. A gyerekek jóval túlterheltebbek,  iskola után is van számtalan külön órájuk, a szüleikkel jó esetben lefekvés előtt váltanak néhány szót, és társas kapcsolataikat javarészt a neten élik át.
Valóban óriási a változás, ami az elvárásokat és a terheket illeti. Kevesebb lett az idő a játékra és a valódi kapcsolatokra.  Biztos hogy jó ez nekünk? Nekik?

Pápai Ildikó
életvezetési tréner