A koordinációról
A mozgásfejlődéssel kapcsolatos soron következő téma
szorosan kapcsolódni fog az előzőhöz. Tovább fogom boncolgatni,
hogy mi mindenről árulkodik a gyerekek mozgása.
A koordináció szó jelentése és fogalma szerintem
mindenki számára ismert. A koordináció kifejezés önmagában
összerendezést, összehangolást, irányítást jelent. Témánk
esetében nem mást, mit a mozgás összerendezettségét,
szervezettségét és harmóniáját. Mivel a mozgás nagyon
összetett feladat, többféle koordinációt különböztetünk meg
attól függően, hogy milyen jellegű mozgást végzünk. Két nagy
egységet különítünk el funkcionális alapon, a nagymozgások
durva koordinációját és a kismozgások finom koordinációját.
Nagymozgásnak minősülnek a végtagok, a törzs és a fej mozgásai,
hiszen ezekkel kalimpálunk bele a világba. Relatív nagy
mozgásterjedelem mellet végezzük a mozdulatainkat – lépünk,
ugrunk, nyúlunk, hajlunk, fordulunk –, így finom precíziós
tevékenység végzésére nem vagyunk képesek ezen testrészeinkkel.
Gondoljunk bele, tudnánk-e lábbal gombot varrni, szánkban késsel
kenyeret vágni, netán orral számítógépet kezelni. Természetesen
ismerek olyanokat akik tudnak, de ők kényszerből tesznek így.
A finommotorika a kismozgásokon keresztül valósul
meg, azaz a kézzel és ujjakkal végzett úgynevezett manipulációs
tevékenységek révén. Mindenféle kreatív alkotó, író és
rajzoló tevékenység ehhez a területhez kapcsolódik. Éppen
ezért, ha idegrendszeri zavar vagy éretlenség áll fenn a
gyereknél, könnyen észlelhetjük a problémát, hiszen nem végez
ilyen jellegű tevékenységeket vagy legalábbis nagyfokú
ügyetlenség kíséretében. Ez utóbbi esetben gyakorta társul
kudarckerülő magatartással, mikor is csemeténk megpróbálja
hárítani vagy elkerülni azokat a feladatokat, melyekhez a kéz
ügyességére volna szüksége. Tehát máris van egy dolog, amit
ezentúl érdemes lesz figyelni és ne áltassuk magunkat, hogy azért
nem rajzol a kis drága, mert unja, nem köti le, most épp nincs
kedve hozzá.
Hogyan tesztelhetjük házilag a gyermek
finomkoordinációját, ha gyanút fogunk? Például adjunk ceruzát
a kezébe és figyeljük, hogyan fogja meg. Három ujjal vagy ökölbe
szorítva, milyen tónussal teszi azt, könnyedén vagy görcsösen.
Aztán dobjunk felé labdát és nézzük hogyan kapja el, vagy
kérjük meg, hogy érintse össze az ujjbegyeit, netán doboljon az
asztalon külön külön az ujjaival. Kérhetjük a segítségét
apró dolgok válogatásában, amihez finom csippentő mozgásra van
szükség.
Végezetül had említsek pár szót arról, hogy a test
egészének koordinált működése csak úgy jöhet létre, ha a
különböző testrészek és érzékszervek között egészséges
jól működő kapcsolat áll fenn. Ugyanis a testtájak, végtagok,
ujjak akkor működnek hatékonyan és gazdaságosan, ha az
idegrendszer jó karmester módjára képes vezényelni azokat. Így
beszélhetünk alsó végtagi szem-láb és felső végtagi szem-kéz
koordinációról, valamint ezek együttes összehangolt
funkcionálásáról. Az éretlen idegrendszer ezen a ponton bedobja
a törölközőt és nem képes szervezett, összehangolt működésre,
tehát ha csetlik botlik gyermekünk, akkor szintén jusson
eszetekbe utána járni az okának. Számos mozgásterápiás
foglalkozás áll már rendelkezésre, amely segít az ilyesfajta
problémák kezelésére egészen kicsi kortól a kamasz korig.