Ma már bátran kijelenthetjük, hogy nincs
átlagos gyermek, és minden gyermek fejlődési ütemében vannak
eltérő periódusok. A„protokoll” és a diagnosztikai eljárások fejlődése azonban
arra hívja fel a figyelmünket, hogy a
beszéd- és egyéb készségfejlődési elmaradás minden esetben fejlesztést igényel.
Amikor óvodás vagy kisiskolás gyermekünket az intézmény nevelési tanácsadóba, illetve szakértői bizottsághoz küldi megijedünk, elbizonytalanodunk, vajon a szakemberek által
javasolt fejlesztések közül melyiket válasszuk?
A körültekintő szülő ilyenkor
körbekérdez, hátha valaki tud ajánlani olyan helyet, amivel elégedett. A
személyes tapasztalton túl mégis hasznos, ha tudjuk, mit jelentenek a terápiás
szakkifejezések.
Lássuk a legnépszerűbbeket:
Alapozó fejlesztés vagy terápia
Az anyanyelvi készséghiányos (diszlexiás)
valamint beszéd- és mozgásproblémás gyerekeken, valamint az
olvasásproblémásokon és az írás alaki részével küzdőkön segít 5-16
éves korig. Módszere az idegrendszer-fejlesztő speciális mozgásterápia, melyet
a Doman-Delacato terápia alapjain fejlesztettek tovább. 5-6 gyermek csoportos foglalkozása során
javasolt terápiás idő 3x2 vagy 2x2 óra.
Ayres terápia
Anna
Jean Ayres [ejtsd: írisz] által kidolgozott szenzoros integrációs
terápiát a következő esetekben ajánlják
- Szülési traumák után, mikor a csecsemő nyugtalan, rossz alvó, nehezen alkalmazkodik az új körülményekhez
- Szülési traumák után, mikor a csecsemő nyugtalan, rossz alvó, nehezen alkalmazkodik az új körülményekhez
- Megkésett mozgásfejlődésnél, mert ilyenkor a csecsemő
valamennyi észlelési és tanulási funkciója megkésve kezd fejlődni
- Mozgássérült gyermekeknek, mert az Ayres-eszközök
( hinta,
labda, csúszda stb.)által új mozgásélményben van részük, mely segíti a különböző
testhelyzetek adaptálását, mozgásos válasz elindítását
- Ügyetlen, összerendezetlen mozgású gyermekeknél, mert fejleszti a
finom motorikát, a szem-kéz koordinációt, az egyensúlyt, testsémát-testtudatot,
a figyelmet és a koncentrációt. Heti 1-2x javasolt.
TSMT – tervezett szenzomotoros tréning
olyan mozgásterápia, melynek
neurofiziológiai háttere megegyezik más szenzomotoros terápiák hátterével. A tréning ajánlott Ayres-terápia
után vagy annak kiegészítésére.
Saját
diagnosztikai protokollja szerint, egy kb. 45-50 perces Állapot- és
Mozgásvizsgáló tesztet követően a szülők maguk is láthatják, hogy gyermekük
aktuális fejlettségét a mozgáskoordináció, a kognitív folyamatok elsajátítása
és az idegrendszer működésének érettségének terén. Ha a gyermek három területen
50% alatti teljesítményt mutat vagy 1-1,5 évnél nagyobb az elmaradása az öt fő
vizsgálati területen, akkor javasolt a terápia. Okosító
tornának is nevezik, hiszen ép intellektus mellett segít a részképességek
fejlesztésében, így komoly segítséget jelent a tanulási problémákkal küzdő
gyerekek számára. A fejlesztést lehet instrukciók
alapján otthon is végezni napi gyakorlatsorokkal, vagy csoportos
foglalkozások keretében heti 1-2 alkalommal.
HRG- Hidroterápiás Rehabilitációs
Gimnasztika
A kilencvenes évektől magyar szabadalommal védett, langyos vízben végzett terápia. A gyermek egy
idegrendszeri és mozgásos felmérést követően vesz részt a foglalkozásokon, hogy
megállapítsák, mely területeken van elmaradás, és mi legyen a fejlesztés
iránya. Hasonló képességű gyerekek kerülnek egy csoportba, hogy könnyebb legyen azonos tempóban haladni. A foglalkozások egyénileg, vagy
kis csoportban zajlanak.
A HRG terápia szenzoros és
motorikus képességeket fejleszt, javítja a koncentráció- és feladatmegoldó
képességet, tehát segíthet megkésett beszéd- és mozgásfejlesztésben,
figyelemzavar, értelmi fejletlenség és autizmus esetén. Ezek a foglalkozások
csak részben hasonlítanak az úszásoktatáshoz, inkább játékos vízi torna.Heti 1-2 foglalkozás ajánlott. A HRG terápiát beutalóval, TB
támogatással is igénybe lehet venni.
DSMG –Dévény terápia
Azaz Dévény Speciális manuális technika-gimnasztika módszer, amely nevét megalkotójának, Dévény Annának nevéből és a módszer két fő területéből kapta. A DSMG nemcsak egy módszer a sok közül, de a mozgásrehabilitáció eddigiektől eltérő, gyökeresen új megközelítése.
A DSGM főbb alkalmazási területei:
- mozgásfejlődésben
megkésett gyermekek (sokszor az ok ismerete nélkül!)
- magzati
életben felvett tartási rendellenességek, melyek a születést követően is
fennállnak
- gyermekkori
agyi eredetű mozgászavarok összefoglaló néven: infantilis cerebral paresis, ICP
- ortopédiai
problémák (pl.:pes adductus, dongaláb, gerincferdülés, csípőficam)
- reumatológiai
megbetegedések
- mozgásszervek
baleseti sérüléseinek utókezelése
www.mikuszi.hu