2017. január 25., szerda

GYÚRJUNK AKARATERŐRE!

2017 az "Újrakezdés" éve!-olvasom számtalan post-ban cikkben, elemzésben, és közben azon tűnődöm, vajon mit kezdenék újra idén? Mi történne, ha csak az óévben megfogalmazott és beindított céljaim mellett szeretnék következetesen kitartani, és nem túlvállalni magam? 
Egyes pszichológiai felmérések szerint az új esztendő beköszöntével az emberek többsége egyes szokásain szeretne változtatni, például:
-leszokni a cigiről, - többet mozogni, -jobban megfogni a pénzt, - egészségesebben táplálkozni, hogy csak a legtöbbet emlegetett fogadalmakat nézzük.
Célt kitűzni pedig könnyű, mégis általános tapasztalat, hogy két-három "fogadalomból" egynek lesz reális, megvalósítható esélye, mert a kezdeti lendület után a cselekvő fázisban szép lassan elgyengülünk, hiszen a hétköznapi teendők sokaságában, menet közben kimúlik az akaraterő.

Akaraterő edzés
Az az erő, ami mindig valamilyen kísértés legyőzéséhez szükséges, hiszen vagy meg kell tennem valamit, amit nem akarok, pl. felhívni valakit, elintézni valamit- vagy pedig nem szabad megtennem valamit, amit pedig nagyon akarok, pl. kilépni a fogyókúrából egy "jutalmazó" sütiért, az újabb adag salátám helyett. Pedig az akaraterő igen is trenírozható néhány egyszerű gyakorlattal, kezdjük a legkönnyebbel:
Jobbkezes vagy?
Ettől kezdve vedd rá magad, hogy a kisebb, napi rutinfeladatoknál a bal kezedet használd. Illetve fordítva, balkezesek a jobbat. Az is elég hacsak étkezésnél "gyakorolsz" vagy a mosógépbe pakolsz be az ügyetlenebb kezeddel, mégis egy nagyon erős automatizmus legyőzésére irányulnak ezek a próbálkozások. Jelentem kipróbáltam, és nagyon izgalmas felismerésekhez vezetett, mennyire nehéz kilépni a megszokásból, és milyen hamar képesek vagyunk feladni, hiszen ott a "másik", a jó kéz, amivel minden könnyebb, de itt lép be  az akaraterő megtartásának képessége, még ha csak néhány percre is!

Nap 10 perc meditáció!
Igen, már megint a meditáció, hiszen gondolataid összpontosításával tudod edzeni az agyad vagyis ellenállni az ábrándozásnak, ami annyira jellemző ránk, amikor valami fontos tevékenységre szeretnék fókuszálni. Napi 10 perc gondolattisztítás 2-3 napon belül nagyobb koncentrációt eredményez, és jóval több energiád lesz a nehezebb feladatok elvégzéséhez is.

Korlátozd a napi költéseidet!
Nehéz ellenállni a boltok kínálatának, és igazán nagy kihívás akkor, ha megengedhetnéd magadnak, hogy vásárolgass. Az akaraterő lényege abban lakozik, hogy belátod, egyszerűen nincs rá szükséged! Ha ezt egy-két hónapon át következetesen betartod, sőt a szükséges költéseidet leírod, változtatni tudsz a vásárlási szokásaidon, és még pénzt is megtakaríthatsz!
Állíts magad elé határidőket  - készíts listát!
Tervezd meg a napodat, sőt hetedet, hónapodat! Készíts listát az elkövetkező 24 órában rád váró teendőkről, a kötelező-és rutinfeladatokon kívül a nagyobb horderejű feladatokig mindent írj le. Ha kész a lista, rendezd prioritások szerint és ha elvesznél, akkor "puskázz"! Talán furcsán hangzik, de akár hétvégére is készíthetsz forgatókönyvet, és végre leülhetsz elolvasni egy könyvet vagy elmenni a családdal egy olyan helyre, amit már hónapok óta terveztek, de ilyenkor kezeld rugalmasan a listád!
Esti rutin
Már az előző esti átgondolás is nagyon sokat lendíthet a következő nap feladatainak elvégzésében, az akaraterő megtartásában. Lefekvés előtt például készítsd ki a ruhádat, amit másnap felveszel, csomagold be a szendvicseket,  gondold át, mi vár rád másnap, és kelj 10 perccel korábban, kerüld el kapkodást, mindez hatással lesz az egész napos aktivitásodra is.

Szokásaink szinte észrevétlenül így válnak tudatos tevékenységekké, amelyekkel testi-lelki egészségünkhöz és személyes hatékonyságunkhoz tudunk hozzájárulni, az élet minden területén!!
Források: Brian Tracy: Személyes hatékonyság
www.akaraterő.hu

JÓ EDZÉST MINDENKINEK!
Pápai Ildikó
életvezetési tréner
www.idobenvagy.com