2018. augusztus 10., péntek

NE FILÓZZ ANNYIT!!

"Ne filózz annyit!" - mondta a balatonfüredi diszkó előtt mindig vidám barátnőm, amikor épp aktuális szerelmi bánatomat próbáltam atomjaira bontani, és megérteni, a miérteket és hogyanokat. "Te okos lány vagy, mindent meg tudsz oldani!" - bátorított jó anyám, ha egy életválságtól szenvedve, nála sírtam ki magam. Mert az állandó önigazolás, ok-és okozatok hosszas elemzése gyakran elterelte a figyelmemet a valódi megoldásokról.


Az idők során aztán szert tettem egy olyan barátra, aki még nálam is többet analizált, és én ittam a szavait olyannyira, hogy találkozásaink zömében levegőhöz sem jutottam. Egyszer aztán, egy villám nézeteltérésünk kapcsán olyan semmiségeket vágott a fejemhez, olyan cinikus, minősíthetetlen stílusban, hogy azt  hittem  ez nem lehet ugyanaz az ember, akit eddig rajongva csodáltam.


Okos vagy okoskodó
Persze nem vagyunk egyformák, mégis mindenki azt hiszi magáról, hogy elég intelligens, képes felmérni a másik fél reakcióit, különösen akkor, ha az évtizedes barát. A University of Michigan kutatói szerint, konfliktusos helyzetben az okos emberek könnyebben együtt éreznek a másikkal, megértik az érveiket, tudják, miként integrálják a saját gondolatmenetükbe. Az intelligencia egyik biztos jele, hogy más nézőpontból is magunkévá tudjuk tenni a másik érveit. A magukat okosnak valló, ám inkább csak okoskodó emberek ezzel szemben képtelenek elmozdulni az álláspontjukról, egyszerűen nem veszik észre, ha a másik fél kompetensebb! Ez olyan kognitív torzítás, amikor a kevésbé hozzáértő emberek túlbecsülik a saját képességeiket, miközben mások kompetenciáját alulbecsülik.


Ne magyarázz annyit!
Természetesen az intelligens emberek is ragaszkodnak a véleményükhöz, de azt is érzékelik, ha már "too much", ami kifolyik belőlük, és tudják, mikor kell háttérbe szorulni. Teszik ezt azért, mert nem félnek attól, ha épp "árnyékban" vannak, folyamatos rivaldafény  nélkül is tudják, mi fér bele a kompetenciájukba.
Szóval nem kell, hogy mindenről véleményünk legyen, és azt úton-útfélen pufogtassuk. Mégis emberre válogatja, hacsak a fészbúk  kommentelőit olvassuk látszik, hogy arc nélkül könnyű úgy kritizálni másokat, megítélni egy helyzetet, hogy személyesen soha nem találkoztunk vele.



"Ne gondold túl, csak tedd a dolgod!"- tartják a buddhisták és igen, van úgy, hogy az okoskodást túlnövi valami megmagyarázhatatlanul egyszerű felismerés, ami mégis sokkal igazabb, mint addig bármi, és az okoskodás abban a pillanatban butasággá válik. Mert nincs mindenre ésszerű magyarázat, hallgathatunk bátran az ösztöneinkre!

Pápai Ildikó
életvezetési tréner
idobenvagy@gmail.com