2018. szeptember 12., szerda

KÜLÖNÓRÁK ÚJRATÖLTVE

Egy kedves ismerőssel, utcán összefutva érdeklődünk gyerekeink tanévkezdési lelkiállapotáról, mire ő sóhajtva jegyzi meg, hogy a heti öt napból négyszer, csak este hétre fognak hazaérni, és még ott a tanulás. A maratoni hétköznapok magyarázata, hogy Lili lányuk "versenyszerűen" táncol, amiért rajong. Már eddig is számtalan díj van a háta mögött, és azt mondja, ő bizony "igazi" táncosnő lesz!


Kinek-Mit?
A különórákról, edzésekről általában elmondható, hogy segít kibontakoztatni a gyerekek erősségeit, tehetségüket. Egy drámaszakkör hasznos lehet például tanulási zavarokkal küzdőknek, a zene komplex módon fejleszt, több képességre hat jótékonyan, egy hiperaktív gyerek számára előnyös a sport, például a judo vagy karate, mivel ezek rendezik a koncentrációt és a viselkedést is. Egy zárkózott, esetleg autizmussal élő gyermeknek a rajz feloldhatja a szorongását. Fiam egykori iskolájában például,  délutánonként keresztrejtvény szakkör volt, ahol az autisták a többiekkel együtt, nyugodt közegben, mégsem magányosan tevékenykedhettek.


Csak, amit a gyerek örömmel csinál
Szakértők szerint két véglet figyelhető meg ezen a területen: az egyiknél a szülők semmilyen külön foglalkozásra nem íratják be gyermeküket, anyagi vagy egyéb lehetőségek híján, a másik oldal pedig túltolja. Gyermekpszichológusok szerint a kisiskolásoknak szükségük van pihenő időre, szabad játékra, amikor szintetizálják mindazt, amit az iskolában tanultak. Azt tanácsolják, igyekezzünk figyelembe venni  biológiai órájukat és ne osszuk be minden idejüket!

"Ha a gyerek azt mondja, hogy most inkább otthon maradna, mert ötödik alkalommal már nem tetszik neki a karate, akkor ne jöjjünk azzal, hogy "kisfiam, kifizettem a félévet, menned kell!" - Nem kell!-mondja Vekerdy Tamás. Az egy más kérdés, hogy vizsgálatok kimutatták, hogy a következő években öt készségre lesz majd szükség a munkaerő-piaci belépéshez: írásra, olvasásra, elemi számolásra, angoltudásra és számítógépkezelési ismeretekre. Tehát az angol-különóra, ha az iskolában nem elégséges a nyelvtanulás - szükséges lehet, de csak hét-nyolc éves kortól. -teszi hozzá.


Találjuk meg a középutat
Fontos érv a különórák mellett, hogy fejlesztik és kibontakoztatják gyermekeink készségeit. Ha egy gyermek sajátos nevelési igényű, akkor a szakértői véleményben előírt fejlesztéseket mindenképp meg kell kapnia a saját intézményében. 
Ne felejtsük el azonban, hogy az együtt töltött időt nem pótolja semmi.  Találjunk helyet a közös tevékenységeknek, játéknak, összebújásnak, csak úgy, cinkosan, feladat üzemmód nélkül. A kisiskoláskor - tapasztalatból mondom - villám gyorsan elillan!

Pápai Ildikó
életvezetési tréner