2019. október 24., csütörtök

KESZTYŰBŐL DUDA, SZÍVÓSZÁLBÓL FURULYA, SPATULÁBÓL HARMONIKA

Püthagoraszról állítják, hogy i.e.6. században nemcsak a matematikának, de a zeneelméletnek is nagy jelentőséget tulajdonított és hárfajátékkal "pihentette" tanítványait. A zene jótékony hatásáról kertészek mondják, hogy a növények gyorsabban fejlődnek, ha komolyzene szól a közelükben.
Mit gondol erről a zeneterapeuta?
A hangok és dallamok elképesztő hatást váltanak ki a környezetükből, van, ami mérhető és van, ami nem, de a zeneterápia azonban jóval bonyolultabb a zenehallgatás jótékony hatásánál. Nem véletlen a "terápia" szó: a diplomás zeneterapeuta tervezett folyamatban gondolkozik, a zenét és a zene elemeit (ritmus, hang, harmónia) pedig eszközként használja. - mondja Sőnfeld Mátyás, a Zenebatyu Élményprogram megálmodója.


Hogyan alakult ki a zeneterápia itthon?
Magyarországon már a 60-as években lehetett találkozni zeneterápiás csoportokkal, elsősorban a pszichiátria területén, de hosszú folyamat vezetett addig, amíg 1995-ben megalakult a Magyar Zeneterápiás Egyesület, és elindultak zeneterápiás képzések Budapesten és Pécsett. Jómagam 2009-2011 között lettem terapeuta.


Ha egy kisgyermek hiperaktív, gyakran ajánlják a szülőknek a zeneterápiát. Hogyan tud ilyenkor segíteni a foglalkozás?
Amennyiben a zeneterapeuta célja a gyermek koncentrációjának javítása, rengeteg észlelési, figyelmi és koncentrációs zenés gyakorlatot gyűjt össze. Saját tapasztalatom az, hogy nagy segítséget nyújt a gyógypedagógusi és zeneterápiás diploma ötvözete: a gyerekekkel együtt készítjük a hangszereket, tanuljuk a színes kottát, komponálunk lego-val és lépünk fel hangszeres előadásokkal.


A bal agyféltekét dolgoztatja a ritmus, a jobbat a dallam, így ezek együttesen jótékony hatásúak, és azok, akik zenét tanulnak, jobban teljesítenek írásban, olvasásban és számolásban. Ehhez viszont nagyon fontos a megfelelő zenepedagógus, zeneterapeuta kiválasztása. Azok a szakemberek, akik bár megfelelő zenei tudással rendelkeznek, de nem tudják felismerni a gyermekek vagy (felnőttek!) igényeit, többet árthatnak, mint amennyit használhatnak. A BGGYK-n (Bárczi Gusztáv Gyógyped. Kar) oktatóként rengeteg olyan hallgatóval találkoztam, akik nem mertek énekelni vagy a zenében kifejezni önmagukat, mert annyi rossz tapasztalat nyomta a lelküket.


Sajátos nevelési igényű és fogyatékkal élő gyerekeknél  milyen eredményeket lehet elérni?
Több, mint egy évtizede dolgozom már speciális iskolában, SNI gyerekekkel. Velük még nagyobb odafigyeléssel kell bánni minden területen, így a zenében is, hiszen több kudarcélményt szereztek az átlagos gyerekeknél. A ritmusjátékok, közös zenélés, hangszerkészítés vagy épp a környezeti zajok lekottázása, mind nagy segítséget jelentenek a gyerekek számára az önelfogadásban, az önfegyelemben, és az önmegvalósításban. Nem véletlen a sok "ön"-előtag, a zeneterápiában hangsúlyos az önismeret és az önreflexió. Az iskolánk zeneszakkörével többször léptünk már fel az Uránia filmszínházban vagy a Fővárosi Nagycirkusz színpadán, és rengeteg aranyérmet hoztunk már el a Gyógypedagógiai Intézmények Fővárosi Kulturális Fesztiváljáról is. 
-Mikor érdemes elkezdeni a terápiát és milyen gyakorisággal van rá szükség?
Minél előbb találkozik a gyermek a zenével, annál jobb, de fontos, hogy védett térben és védő személy mellett tegye ezt. Gyakoriságát a terapeuta egyénre szabottan határozza meg, ahogyan a formáját is (aktív, komplex vagy receptív, azaz zenehallgatásra épülő), és az sem mindegy, hogy egyéni vagy csoportos formában zajlik a terápia.


Az Ön nevéhez köthető a Zenebatyu Élményprogram, meséljen erről!
A Zenebatyu egy utazó, interaktív élményprogram, mely során a gyerekek játszva megismerkednek az öko-hangszerkészítés fortélyaival, a hangszerek tulajdonságaival, a zene és a fizika összefüggéseivel. Rengeteg izgalmas zenés kísérletet, játékot tanulunk, különleges hangszerekkel találkozunk, és természetesen közösen zenélünk. Aki ismer, tudja, hogy mindenből hangszert készítek, a program során egyszerű tárgyak fakadnak dalra, kesztyűből duda lesz, szívószálból  furulya, spatulából szájharmonika, de aki még nem vett részt a programon, az is kaphat inspiratív kóstolót a
  www.zenebatyu.hu   oldalon, ahol a videók között tollasütőn, kapucsengőn vagy éppen Harry Potter könyveken zenélek. Óvodákba és iskolákba utazom rendhagyó énekórákat tartani, különböző rendszerességgel 1-10 alkalomig, de volt, ahol 30-szor is jártam, mindig új és új hangszereket bemutatva. Azt vallom, hogy a zene a legjobban valós élményeken keresztül hat, és elképesztő tulajdonságai olyan hétköznapi tárgyakkal is szemléltethetőek, mint egy szívószál vagy egy befőttes gumi.


Pápai Ildikó