Mit gondol erről a zeneterapeuta?
A hangok és dallamok elképesztő hatást váltanak ki a környezetükből, van, ami mérhető és van, ami nem, de a zeneterápia azonban jóval bonyolultabb a zenehallgatás jótékony hatásánál. Nem véletlen a "terápia" szó: a diplomás zeneterapeuta tervezett folyamatban gondolkozik, a zenét és a zene elemeit (ritmus, hang, harmónia) pedig eszközként használja. - mondja Sőnfeld Mátyás, a Zenebatyu Élményprogram megálmodója.
Hogyan alakult ki a zeneterápia itthon?
Magyarországon már a 60-as években lehetett találkozni zeneterápiás csoportokkal, elsősorban a pszichiátria területén, de hosszú folyamat vezetett addig, amíg 1995-ben megalakult a Magyar Zeneterápiás Egyesület, és elindultak zeneterápiás képzések Budapesten és Pécsett. Jómagam 2009-2011 között lettem terapeuta.
Ha egy kisgyermek hiperaktív, gyakran ajánlják a szülőknek a zeneterápiát. Hogyan tud ilyenkor segíteni a foglalkozás?
Amennyiben a zeneterapeuta célja a gyermek koncentrációjának javítása, rengeteg észlelési, figyelmi és koncentrációs zenés gyakorlatot gyűjt össze. Saját tapasztalatom az, hogy nagy segítséget nyújt a gyógypedagógusi és zeneterápiás diploma ötvözete: a gyerekekkel együtt készítjük a hangszereket, tanuljuk a színes kottát, komponálunk lego-val és lépünk fel hangszeres előadásokkal.
Sajátos nevelési igényű és fogyatékkal élő gyerekeknél milyen eredményeket lehet elérni?
Több, mint egy évtizede dolgozom már speciális iskolában, SNI gyerekekkel. Velük még nagyobb odafigyeléssel kell bánni minden területen, így a zenében is, hiszen több kudarcélményt szereztek az átlagos gyerekeknél. A ritmusjátékok, közös zenélés, hangszerkészítés vagy épp a környezeti zajok lekottázása, mind nagy segítséget jelentenek a gyerekek számára az önelfogadásban, az önfegyelemben, és az önmegvalósításban. Nem véletlen a sok "ön"-előtag, a zeneterápiában hangsúlyos az önismeret és az önreflexió. Az iskolánk zeneszakkörével többször léptünk már fel az Uránia filmszínházban vagy a Fővárosi Nagycirkusz színpadán, és rengeteg aranyérmet hoztunk már el a Gyógypedagógiai Intézmények Fővárosi Kulturális Fesztiváljáról is.
-Mikor érdemes elkezdeni a terápiát és milyen gyakorisággal van rá szükség?
Minél előbb találkozik a gyermek a zenével, annál jobb, de fontos, hogy védett térben és védő személy mellett tegye ezt. Gyakoriságát a terapeuta egyénre szabottan határozza meg, ahogyan a formáját is (aktív, komplex vagy receptív, azaz zenehallgatásra épülő), és az sem mindegy, hogy egyéni vagy csoportos formában zajlik a terápia.
Az Ön nevéhez köthető a Zenebatyu Élményprogram, meséljen erről!
A Zenebatyu egy utazó, interaktív élményprogram, mely során a gyerekek játszva megismerkednek az öko-hangszerkészítés fortélyaival, a hangszerek tulajdonságaival, a zene és a fizika összefüggéseivel. Rengeteg izgalmas zenés kísérletet, játékot tanulunk, különleges hangszerekkel találkozunk, és természetesen közösen zenélünk. Aki ismer, tudja, hogy mindenből hangszert készítek, a program során egyszerű tárgyak fakadnak dalra, kesztyűből duda lesz, szívószálból furulya, spatulából szájharmonika, de aki még nem vett részt a programon, az is kaphat inspiratív kóstolót a
www.zenebatyu.hu oldalon, ahol a videók között tollasütőn, kapucsengőn vagy éppen Harry Potter könyveken zenélek. Óvodákba és iskolákba utazom rendhagyó énekórákat tartani, különböző rendszerességgel 1-10 alkalomig, de volt, ahol 30-szor is jártam, mindig új és új hangszereket bemutatva. Azt vallom, hogy a zene a legjobban valós élményeken keresztül hat, és elképesztő tulajdonságai olyan hétköznapi tárgyakkal is szemléltethetőek, mint egy szívószál vagy egy befőttes gumi.
Pápai Ildikó