1. egyáltalán ne tanuljanak vele otthon
2.tanuljon vele csak az édesanyja
3.tanuljon vele egy magántanár
De mit is nevezünk tanulásnak?
Általában az éppen aktuális tananyag elsajátítását, bemagolását értjük alatta, ahelyett hogy egyre inkább a kreatív tapasztalatszerzésre helyeződne a hangsúly. Sajnos a legtöbb gyereknél megfigyelhető koncentrációs nehézség, ami több tényező együttes fennállása során alakul ki, oka lehet a fáradtság, túlterheltség, biológia és mentális tényezők is. De, mi van akkor, ha a gyerek szimplán csak motiválatlan?
Nézzük, milyen belső tényezők gátolhatják a tanulást?
Emlékszem, hogy suliból hazaérve alig vártam, hogy ledobhassam magam a tévé elé, és megnézzem az előző este elmulasztott csehszlovák sorozat ismétlését. Ma, a fiamnál rosszabb a helyzet, mert három virtuális kütyüt bámul egyszerre, és ha a feladatait sorolom, visszakérdez: "és ha nem tanulok, akkor mi lesz?"
Ma már tudjuk, hogy számtalan testi-lelki oka is lehet a tanulási gondoknak, például kiközösítik az osztálytársai, válnak a szülei, szerelmes, túl sok felé az elvárás vagy sérült az önbizalma, állandó megerősítésre vár. Szülőként jó lenne tudnunk, hogy mi foglalkoztatja gyerekeinket, ezért a tanulás megkezdése előtt beszélgessünk el vele arról, hogy érzi magát, mi foglalkoztatja?
Néhány tipp, hogyan tudjuk őket motiválni:
1. Engedjük át a tanulás felelősségét
egy kisiskolásnak természetesen szüksége van segítségre, hogy kialakuljon a kötelességtudata, önfegyelme, de egy kamasznál legyen az ő felelőssége a feladatok elvégzése vagy épp elhanyagolása, viselje ő ennek következményeit.
2.Maradjunk a háttérben, de legyünk segítőkészek
fontos, hogy a gyerek érezze, egy-egy kudarc, rossz jegy esetén nem lesz megalázva, de megértésre, támogatásra számíthat. Ilyenkor igyekezzünk vele együtt megkeresni a kudarc okát.
3.Dicsérjük minden nap!
a gyerekeknek hiányzik az igazi elismerés, még a legapróbb sikerek esetén is. A jó dicséret mindig a befektetett energiát dicséri, tehát meg lehet veregetni a gyerek vállát a hármasért is.
4.Jutalmazás
egyáltalán nem ördögtől való, ha megjutalmazzuk a gyereket egy-egy jó jegy után, akár egy közös programmal is.
5.Lehet segítséget kérni
vannak olyan helyzetek, amikor mi, szülők is feladjuk, hiszen a tanulási nehézségek már a kapcsolatunk rovására megy, ilyenkor érdemes magántanár után nézni.
És mi van akkor, ha tényleg nem tanulunk?
Pablo Picasso sem tudott megtanulni az iskolában írni, olvasni, számolni, amiért ma "fogyatékosnak" tartanák, pedig zseni volt! Steven Hawking, korunk egyik legnagyobb tudósának komoly kihívást jelentett sokáig az olvasás.
"A világ marhaságokat sugall, nekünk, szülőként az a feladatunk, hogy elhiggyük: nem a kitűnő tanulókból lesznek a topmenedzserek. Hanem azokból, akik a gyerekkorukat nagy testi, lelki biztonságban töltötték."- fogalmazott egykor Vekerdy Tamás, és minden okunk megvan rá, hogy higgyünk neki!
Pápai Ildikó
életvezetési tréner
forrás:
csaladinet.hu
kamaszpanasz.hu