2018. október 25., csütörtök

JÁTÉK-MENTÁLIS RUGALMASSÁG-E-SPORT

Egy kilenc éves kislány kóros fáradékonyságára szülei derítettek fényt, amikor kilesték, a gyerek éjszaka X-boxozik, sőt egy üvegbe pisil, ne kelljen a játékot egy pillanatra sem abba hagynia. Ezt a cikket elrettentő példaként olvasta fel barátnőm a fiának, és amikor jóval idősebb, több órája gépező csemetém sokadik felszólításra még mindig konzolt szorongat, akkor bizony elveszítem, messze földön híres türelmemet. "Anyaa, ez csak egy játék!"- mondja ilyenkor, nálam jóval higgadtabban.


Játék vagy függőség?
Az idősebb generáció, amihez mi, szülők is tartozunk, még mindig úgy gondoljuk, hogy  a virtuális játékok komoly károkat okozhatnak gyermekeink testi-lelki fejlődésében. Mivel a játékok térnyerése közeli múltra tekint vissza, nincsenek olyan kutatási eredmények, amelyek a hosszú távú hatását jelezhetnék. Az eddig ismert, leginkább "károsnak" tartott jelenség a függőség, a közvélekedés szerint, de erről mást mond a Wisconsin Egyetem pszichológusa, 
C. Shawn Green, aki szerint a videojátékok az agy működését ahhoz hasonlóan változtatják meg, mint amikor olvasni tanulunk, zongorázunk vagy egy térképen navigálunk. 


A lányokat is engedd!
A programozóvilág véleménye szerint, ideje lenne a lányokat is videojátékok elé ültetni, mert a ma is élő sztereotípiák miatt, ők már általános iskolában eltávolodnak a virtuális világtól, de ha meggyőződhetnek róla, hogy ez a világ nem is olyan bonyolult, és sikerélményük lehet, ők is érdeklődőbbé válnak az informatika iránt!
Miért jó játszani?
A korosztályoknak megfelelő játékos programok pedig az alábbi képességeket fejlesztik Daphne Bavalier, kognitív pszichológus szerint:
1. Problémamegoldó képesség és logika, hiszen rövid időn belül több megoldás közül kell választani,
2.Kéz-szem koordináció, finommotorikus készségek, hiszen a legtöbb játék térbeli tájékozódásra épül,
3.Erőforrás menedzsment, logisztika és tervezés, mert a stratégiai játékokban saját erőforrásból kell gazdálkodni, átvészelni csatákat, és városokat újjáépíteni, 
4.Multitasking, ezekben a játékokban a gyereknek több dolgot kell kézben tartania egy időben,
5. Nyelvtanulási és matematikai készségek, hiszen el kell olvasni az instrukciókat angolul, és meg kell találni az összefüggéseket.


Mindenki nyugodjon le, jönnek az e-sportolók!
A kutatások zöme tehát azt támasztja alá, hogy megfelelő odafigyelés mellett, a pozitív hatások vannak túlsúlyban, és az új, feltörekvő irányzatról, az e-sportról (elektronikus sport) még nem is szóltunk, amit a professzionális, leigazolt  videojátékosok versenyszerűen űznek,  különösen magas fizetéssel. A szülői félelmek tehát, hogy gyerekeink elszigetelődnek, függővé válhatnak, nem bizonyítottak, még egy-két kivételes, média által felkapott híresztelés ellenére sem.


Az időtlenség öröme
Nem lennék meglepve, ha a fentiek Téged  sem győztek meg arról, hogy kifejezetten jó, ha a gyerek konzollal a kezében, a képernyőre tapad, ez mégis csak a kikapcsolódás, sőt a tanulás egy formája  napjainkban. Hagyjuk tehát, hogy a látszólag "haszontalan" tevékenységekbe elmerüljenek, mert számukra ez jelenti a szabadságot. Ez a fajta békén hagyás pedig semmiképp sem  szülői hanyagság! Nyakunkon az őszi szünet, és ha megbeszéljük a gyerekkel az elfogadható időkeretet, felkínálunk neki egyéb, házon kívüli szórakozást, hovatovább vele együtt X-boxozunk, akkor abból nagy baj nem lehet!


Pápai Ildikó
életvezetési tréner
idobenvagy.com